Nederlands | Français Belgium

Het Aon Annual Global Climate and Catastrophe Report 2015 tekent 300 natuurrampen op die 19.500 mensenlevens kostten en een economisch prijskaartje dragen van 123 miljard $

92% van de rampen werd veroorzaakt door klimatologische omstandigheden, ‘slechts’ 8% door aardbevingen en vulkaanuitbarstingen

Brussel, 7 maart 2016 - Sinds 2000 onderzoekt Aon elk jaar de impact van natuurrampen wereldwijd. Met 300 natuurrampen was 2015 een bewogen jaar; het gemiddelde over de afgelopen 15 jaar bedraagt 269. Ondanks deze stijging bleven de economische verliezen, geraamd op 123 miljard $, met 30% onder het gemiddelde van 175 miljard $. Overstromingen, zware onweersbuien en bosbranden waren goed voor 59% van de economische verliezen, waarvan 92% veroorzaakt werd door klimatologische omstandigheden en de resterende 8% door aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. 2015 stootte 2014 van de troon als het warmste jaar ooit sinds de aanvang van de temperatuur metingen in 1880.

Aon stelt vast dat slechts 35 miljard $ van de verliezen verzekerd waren, ofwel 28%. Het overgrote deel daarvan situeert zich in de Verenigde Staten. Als men abstractie maakt van de in de USA verzekerde schade, wordt deze 28% herleid tot slechts 16% schadegevallen die effectief verzekerd waren.

Het grootste economische verlies in 2015 werd veroorzaakt door de Indonesische bosbranden, een verlies dat door de Wereldbank op 16,1 miljard $ wordt geschat. De overstromingen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China en Indië resulteerden in een schade ten belope van 27 miljard $.Tropische stormen, onweer, droogte en natuurbranden veroorzaakten dan weer 74 miljard $ aan economisch verlies.

Aardbevingen waren wereldwijd verantwoordelijk voor 53% van de menselijke slachtoffers in 2015. Nepal betaalde de hoogste dodelijke tol met 9.100 slachtoffers ten gevolge van de hevige aardbevingen in april en mei. Hittegolven komen op nummer 2 in 2015 met meer dan 3.850 doden. De El Niño van 2015 was de sterkste sedert 1997/98 met een geraamde toegebrachte schade van 45 miljard $. Maar het is het tegenovergestelde fenomeen la Niña, dat staat voor een abnormale afkoeling van het water in de Pacifieke Oceaan, dat vorig jaar 77 miljard $ schade veroorzaakte.

Aon’s WERELDWIJDE CATASTROFEBEOORDELING PER CONTINENT

Verenigde Staten Van Amerika
Ondanks het ontbreken van een “megacatastrofe”, waren er in een paar staten een aantal belangrijke klimatologische gebeurtenissen: overstromingen, onweersstormen, hittegolven, droogte, en een winterseizoen met overvloedige sneeuwval. In totaal wordt het economische verlies in de Verenigde Staten op een 5 miljard $ geschat. Het duurste schadevoorval aldaar, goed voor 2 miljard $, was de bosbrand in California, die te wijten was aan de droogte, het gebrek aan regen en de abnormale temperaturen.

Amerika (zonder de USA)
Ondanks een aantal grote belangrijke natuurrampen leidde geen enkele gebeurtenis tot catastrofale verliezen. Drie van de top 4 natuurrampen met het grootste economische verlies grepen plaats in Chili. De belangrijkste was de significante overstroming in de noordelijke regio’s die meer dan 28.000 woningen vernielde of beschadigde. Ook een 8.3 aardschok en een tsunami brachten een totale schade aan van 1,5 miljard $. Op nummer 3 staat de vulkaanuitbarsting van Mount Calbuco met 600 miljoen $ aan schade.

Canada onderging onderscheiden onweersstormen en kende een ongezien winterweer in 2015. De droogte, vooral in het westen, leidde tot een schade van 1 miljard $. Orkanen in Mexico, de Bahama’s en Bermuda veroorzaakten 510 miljoen $ aan economische schade waarvan een tropische storm op het eiland Dominica alleen al 483 miljoen $ voor zijn rekening nam.

Europa, Midden-Oosten & Afrika (EMEA)
Vanuit een puur economisch standpunt was de droogte de belangrijkste gebeurtenis. De impact van El Niño verminderde de regenval in belangrijke delen van Europa en Afrika. De schade werd vooral in Zuid-Afrika, Ethiopië en in Roemenië opgemeten.

De meest notoire gebeurtenissen in 2015 waren de windstormen die in maart en april de westerse en noordelijke delen van Europa teisterden. De windstorm van december leidde dan weer tot een grote overstroming in het noorden van het Verenigd Koninkrijk en bracht een economisch verlies van 2,5 miljard $ teweeg.

In Frankrijk werd de Riviera door overstromingen geteisterd. Een schade die door lokale verzekeraars op een bedrag van 725 miljoen $ geschat wordt.

Azië & Oceanië (APAC)
Het grootste economische verlies in 2015 werd veroorzaakt door de Indonesische bosbranden. Het wordt door de Wereldbank geschat op 16,1 miljard $. Op andere locaties waren er de hevige bosbranden in belangrijke delen van Zuid-Australië en Victoria voor een bedrag van respectievelijk 122 miljoen $ en 45 miljoen $.

Er waren in 2015 ook zware overstromingen in India, China en Japan. De belangrijkste was de door de El Niño versterkte moesson die leidde tot catastrofale overstromingen in Zuid-Indië en Sri Lanka. De totale kost van deze overstroming wordt geschat op 4 miljard $. Amper 650 miljoen $ van deze schade was verzekerd.

De 7.8 aardbeving in Nepal (april en mei) eiste de hoogste tol aan mensenlevens met meer dan 9.100 doden. De schade en wederopbouwkosten worden op 8 miljard geraamd. De belangrijkste cycloon in de regio was deze die Vanuatu teisterde en een schade veroorzaakte van 450 miljoen $, een bedrag gelijk aan 64% van Vanuatu’s BNP.

Over het Annual Global Climate and Catastrophe rapport 2015

Aon acht het nuttig om, sinds 2000, jaarlijks de impact van rampen in kaart te brengen en bedrijven aan te zetten aan rampenplanning te doen.

Grote rampen hebben het potentieel om de economie te verstoren, tot ver buiten de lokaal veroorzaakte infrastructurele schade. Er is nauwelijks een bedrijf of een consument die niet afhankelijk is van goederen en diensten uit andere delen van de wereld. Het komt regelmatig voor dat fabrieken in Europa en de VS moeten sluiten wegens een gebrek aan toelevering van onderdelen uit bedrijven in de getroffen regio’s.

Voor een overzicht van Aon’s analyse per regio klik: https://catastropheinsight.aonbenfield.com/Pages/Home.aspx